Algemene voorwaarden
Garantievoorwaarden :
Alle later ingebouwde, niet door de fabrikant afgestelde onderdelen, alle softwarematige aanpassingen, en alle gebruikte voertuigen waarvan het
oorspronkelijke ontwerp is gewijzigd of waarin onderdelen of accessoires van derden zijn
geïnstalleerd, die niet door de fabrikant zijn geautoriseerd, en gevolgen voortkomend uit (tuning) van
voertuigen, evenals alle andere voertuigen die niettegenstaande de wilsverklaring van
de Garantiehouder dat hij aankoopt als Consument, worden niet gedekt onder de Garantie.
De Garantie is niet overdraagbaar en geldt alleen in de verhouding tussen de Garantiehouder en KM Autopoint In het bijzonder geldt de Garantie niet voor derden aan wie de auto binnen de
garantieperiode wordt verkocht of anderszins door de Garantiehouder wordt overgedragen.
De verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een conformiteitsgebrek dat zich voordoet als gevolg van een abnormaal gebruik door de consument.
Indien de verkoper kan aantonen dat de consument bij het afsluiten van het contract geen bijzonder
gebruik had opgegeven en dat bij een normaal gebruik nooit zulk conformiteitsgebrek kan optreden,
dan kan de consument niets ondernemen.
Duur van de Garantie
Garantie geldend binnen een periode van 12 maanden vanaf de
levering van het voertuig.
De garantie vangt aan vanaf de aflevering van het voertuig.
indien het gaat om een recent voertuig dewelke nog fabrieksgarantie bevat, heeft de fabrieksgarantie voorrang op de uitgebrachte garantie van KM Autopoint.
De klant :
Kopers moeten zich ervan bewust zijn dat ze een tweedehands voertuig kopen, geen nieuw voertuig.
Het voertuig is min of meer intensief gebruikt door een of meer vorige bestuurders.
De consument mag niet
meer eisen van het voertuig dan redelijkerwijs verwacht kan worden op basis van de categorie,
ouderdom en kilometerstand ervan, waarbij de onderdelen en componenten in meer of mindere mate
tekenen van slijtage vertonen (bijv. uitlaten, remblokken, versnellingsbak, enz.).
Op het moment van aankoop moet de consument begrijpen dat het risico bestaat dat, zelfs afgezien van
routineonderhoud, sommige van deze onderdelen of componenten in het jaar na de verkoop zullen
moeten worden vervangen.
Dit is de normale onderhoudscyclus van het voertuig.
Normale slijtage (van
geval tot geval te beoordelen) wordt niet gedekt door de wettelijke garantie.
Om de verwachtingen te beoordelen die de koper redelijkerwijs van een tweedehands voertuig mag
hebben, wordt rekening gehouden met de informatie die de verkoper vóór of tijdens het sluiten van de
overeenkomst heeft meegedeeld.
Toepasbaarheid
Een koper die een conformiteitsgebrek in een voertuig ontdekt, is verplicht om de verkoper binnen 2
maanden na ontdekking van het gebrek op de hoogte te stellen.
De verkoper en de koper kunnen een
langere periode overeenkomen, maar niet korter.
Het wordt echter aanbevolen dat de koper de
verkoper zo snel mogelijk op de hoogte stelt en, afhankelijk van de aard van het gebrek, afziet van het
gebruik van het voertuig om de schade te beperken.
Elk gebrek dat tijdens de periode van toepassing van de wettelijke garantie aan het licht komt, wordt
geacht reeds op het tijdstip van levering te hebben bestaan, tenzij de verkoper het tegendeel kan
bewijzen.
In geval van onenigheid is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.
In geval van een conformiteitsgebrek moet de verkoper het voertuig herstellen naar de staat waarin het
geleverd had moeten worden. De consument heeft dus het recht om de herstelling te eisen.
Reparaties kunnen worden uitgevoerd met nieuwe of tweedehands onderdelen.
Als het voertuig
tweedehands is verkocht, kan een bijdrage van de koper worden overwogen voor de reparatiekosten
met nieuwe onderdelen, als tweedehands onderdelen beschikbaar zijn.
Werkzaamheden onder garantie worden uitgevoerd in de werkplaats van de verkoper of in een door de
verkoper goedgekeurde werkplaats.
Als de koper het voertuig laat herstellen door een andere
werkplaats zonder de verkoper aan wie hij de factuur richt om de terugbetaling ervan te krijgen, daarvan
op voorhand op de hoogte te brengen heeft de verkoper geen enkele verplichting om de koper terug
te betalen.
De consument geniet niet van nieuwe garantieperiode, maar de reeds begonnen periode begint pas
opnieuw te lopen vanaf het moment van vervanging of voltooiing van de herstelling.
Hoe snel moet het voertuig hersteld worden?
Iedere herstelling of iedere vervanging moet worden uitgevoerd binnen een redelijke termijn en zonder
ernstige overlast voor de consument maar ook rekening houdend met de aard van het voertuig en de
leveringstermijnen van eventueel niet-beschikbare onderdelen.
Gedekte onderdelen :
Garantie omvat uitsluitend de volgende onderdelen:
Motor:
Distributieriem
Controle tandwielen
Tuimelaar
Zuiger
Zuigerpen
Zuigerveren
Krukas
Krukaslager
Voeringen
Oliepomp
Nokkenas
Nokkenasbehuizing
Hydraulische klepstoter
Drijfstang
Inlaat- en uitlaatklep
Drijfstanglager
Klepgeleider
Cilindervoering
Dubbelmassavliegwiel
Motor- en oliekoeler
Oliefilterhuis
Span- en geleiderails
Klepveer
Cilinderkop
Spanrol
Compressor
Intercooler
Turbo
Stuurstangen
Distributieketting geleider
Distributieketting Spanner
Versnellingsbak:
Koppelomvormer
Synchromeshringen
Tussenas
Tandwielen
Versnellingsbak Behuizing
Hoofdas
Planeetwielen
Aandrijfketting
Hulpas
Planetaire versnellingsbak
Primaire as
De consument mag niet meer eisen van het voertuig dan redelijkerwijs verwacht.
Op onderdelen die duidelijk onderhevig zijn aan normale gebruikersslijtage word geen garantie verleend.
(bijv. uitlaten, remblokken, versnellingsbak, remblokken, ruitenwissers, verlichting, schokdempers, aandrijfhoezen, stuurhoezen,rubbers,stofhoezen,roestvorming,koppeling,accu,banden,filters ,interieurdelen ( bekleding, zetels, dashbord, schakelaars, ruiten) lambdasensoren, V-riemen en distri-riemen of kettingen ( hetzij specifiek vermeld dat deze recent vervangen werden ) enz.).
Facturatie - algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden zijn zowel van toepassing op de leveringen van diensten als op de verkoop van goederen.
De Algemene Voorwaarden worden door het invullen van de bestelbon of het geven van een opdracht door de klant als aanvaard beschouwd.
Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van:
€ 20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan € 150;
€ 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de € 150;
€ 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de € 500, met een totaallimiet van €2.000.
Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransactie, zie artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som.
Ingeval van betwisting zijn alleen de daartoe bevoegde rechtbanken van het rechtsgebied bevoegd.
Klachten moeten door de klant gebeuren binnen de 8 dagen van factuurdatum.
Zolang geleverde goederen en diensten niet volledig zijn betaald, blijven zij eigendom van de verstrekker. Niettemin gaan alle risico's gekoppeld aan de verkochte goederen en diensten over op de koper vanaf het ogenblik van levering.
Abonnementen worden automatisch verlengd, tenzij het abonnement op tijd schriftelijk wordt opgezegd, zijnde tenminste één (1) maand voor de afloop van de termijn.
Indien de klant zijn verplichtingen, onder meer betalingsverplichting, niet tijdig nakomt, zijn wij gerechtigd om verdere leveringen en diensten stop te zetten en de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen.

